"Зганьбились, як держава": нові подробиці евакуації українців з Непалу

31,0 т.
'Зганьбились, як держава': нові подробиці евакуації українців з Непалу

Українське керівництво хотіло провести в Непалі зразково-показову рятувальну операцію, однак лише зганьбила країну.

Про це виданню " Новий час "розповів журналіст Громадського ТБ Богдан Кутєпов, який супроводжував українську рятувальну місію і голову ГосНС Зоряна Шкіряка.

"Нам сказали в прес-службі Державної служби надзвичайних ситуацій, що 29 квітня виліт, 30 - повернення. Через це ніхто нічого з собою не брав. У кращому випадку по $ 100 на всякий випадок. Наш виліт повинен був бути о 8:00 ранку. Але вранці нам подзвонили і сказали: "Не поспішайте, затримка". Затримки були пов'язані з поломкою машини, яка заправляє літак паливом. Тобто вони не могли заправити літак. Все пішло не так з самого початку. Вилетіли близько опівночі, на 16 годин пізніше ", - розповідає журналіст.

За його словами, на борту були рятувальники, медики, три людини медицини катастроф, чотири психолога.

"Коли прилетіли до Індії, була спека +40. Ми сиділи в цьому літаку смажилися. Шкіряк вийшов у місто, його вже назад не пропускали до літака. Ми цього не знали ... Потім нам сказали:" Все ок. Виходимо в Індію, в місто ". Ми приїхали в посольство України в Індії, і нам сказали:" На жаль, невтішні новини. Непал дає дозвіл на посадку тільки на 3 травня ", - сказав журналіст.

"Шкіряк сказав, що 3 травня - неприйнятна дата, і вони будуть робити все, щоб ми приземлилися раніше. Потім він сказав, що летить у Непал рейсовим літаком, і всі журналісти сказали:" Ми теж ". Квиток коштував $ 100. Я зайняв у Шкіряка грошей на квиток, зараз буду віддавати. Частина журналістів позичила гроші в посольстві, теж віддадуть ", - оповідає Кутєпов.

Як зазначив журналіст, частині делегації довелося залишити в Делі, оскільки всі літаки були забиті: "Поїхали два рятувальника та реабілітолог (супутниця Шкіряка - Катерина Храмова), про яку потім всі стали писати. Потім у фейсбуці обурювалися, чому журналісти не повідомили про це. Але вони там не ходили за ручку. Її по відео вже хтось впізнав ".

Кутєпов також повідомив, що в Непалі близько 40 евакуйованих українців спочатку розмістили в офісі українського консула. Частина людей була в консульстві. Частина в російському культурному центрі при російському посольстві - вони не могли знайти українське консульство.

"А частину консул прийняв у себе вдома. Його дружина готувала їжу на цих 40 осіб. Там великий будинок, дві кухарки. Сам консул чекав звісточки, коли ж літак нарешті прилетить. Тому що в його будинку жило стільки людей. Це був прохідний двір" , - зазначив він.

"Ми жили в готелі, думали, що вже буде літак, але літака не було. Ми вже знайшли готель не за $ 40, а за $ 20. В останній день у нас вже просто не було можливості жити в готелях. Потім ми залишилися ночувати на тій віллі, але вона вже була забита під зав'язку. Журналістам запропонували мікроавтобус, який використовується для господарських цілей. Дев'ять осіб в ньому уздовж лягли. Співробітники МЗС спали в наметах ... Усі журналісти написали заяву, що ми просимо вважати нас громадянами, які підлягають евакуації і потрапили в складну ситуацію на території іноземної держави. Тобто ми увійшли в статус тих же людей, яких ми приїхали знімати. Після цього МЗС сказав, що тепер ми маємо право на $ 20 матеріальної допомоги та поселення в готель. Ми були шалено щасливі " , - повідомив Кутєпов.

Журналіст також розповів про відпочинок на злітній смузі: "Коли ми приземлялися в Делі, порвалося шасі. Розірвало колесо. Міноборони заявило, що вони за годину поміняють. Це неправда. Міняли кілька годин. Нас привезли в Делі посеред ночі, я не пам'ятаю точного часу , відкрили цю задню рамку літака, люди вийшли і гуляли по смузі, чекали, а потім лягли спати. Тому що в літаку спати можна було тільки в положенні сидячи, а на злітній смузі за день нагрівся бетон - теплий, як піч, було дуже зручно ... Ми провели там ніч. Але це була сама комфортна ніч, тому що можна було лягти. Це був кайф ".

Кутєпов зазначив, що робилися спроби порахувати, скільки коштує евакуація однієї людини: "Дешевше і швидше було б рейсовим літаком. Але вони хотіли" голлівудську операцію ". Шкіряк каже, що з самого початку він наполягав на чартері, але Порошенко змусив взяти літак Міноборони і не платити за оренду чужим фірмам. Зробити пафосну, красиву операцію. Але, по суті, ми зганьбилися як держава ".